Objednat kontejner nebo materiál
Mozaika
Mozaika

Co je to ekolabeling?

Ekolabeling je termín, který sice může znít záhadně, ve skutečnosti se však jedná o „ekoznačení“. Jde tedy o informaci pro…

Obrázek pruhů
Obrázek mozaiky Obrázek mozaiky

Ekolabeling je termín, který sice může znít záhadně, ve skutečnosti se však jedná o „ekoznačení“. Jde tedy o informaci pro spotřebitele, jenž se může lépe orientovat v tom, jaké výrobky a služby jsou šetrnější k životnímu prostředí.

Šetrnost k životnímu prostředí

Otázka stavu životního prostředí začala být řešena na přelomu 60. a 70. let 20. století, přičemž výraznou roli sehrála kniha americké bioložky a spisovatelky Rachel Carsonové s názvem Tiché jaro. I když se tehdy jednalo o země mimo komunistický blok, v poslední době narůstá zájem široké veřejnosti o ekologické otázky rovněž u nás. Zvyšuje se tak zájem o produkty, které jsou šetrnější k životnímu prostředí, a to mnohdy i přes vyšší pořizovací ceny. Nejrůznějších výrobků či služeb je dnes ovšem na trhu obrovské množství, a tak je pro běžného spotřebitele velmi těžké posoudit, zda jsou skutečně ekologicky šetrné. Také proto existuje tzv. ekolabeling neboli ekoznačení, jehož počátky sahají do roku 1978, kdy jej zavedla tehdejší NSR (ekoznačka Modrý anděl).

Ekolabeling pomáhá spotřebitelům i výrobcům

Ekolabeling je označení výrobků anebo služeb, jež jsou šetrnější k životnímu prostředí, a to při srovnání s jinými produkty z téže oblasti. V podstatě tedy pomáhá koncovým spotřebitelům, kteří žádají právě takové zboží, v lepší orientaci. Ekoznačení je nicméně důležité i z hlediska samotných výrobců. Vzhledem k rostoucí poptávce po ekologicky šetrných výrobcích (viz výše), totiž ekolabeling slouží jednotlivým firmám jako určitý druh reklamy, neboť zvyšuje zájem o jejich produkty a navíc pozitivně profiluje samotnou značku.

Ekolabeling je v každém případě dobrovolný, tedy právně nevynutitelný. Celý proces by nicméně pozbýval smyslu, kdyby si výrobci mohli dát takové označení na své produkty sami. Součástí ekolabelingu je tedy systém certifikace, na kterém se podílejí nezávislé subjekty, jež podle jasně daných kritérií rozhodují o udělení, nebo naopak neudělení příslušného certifikátu. Ten je přitom poskytován pouze na omezenou dobu a navíc mohou být výrobky a služby kontrolovány i nadále. Ekolabeling má proto vysokou vypovídající hodnotu.

Jaké značky tedy existují v České republice? Jde např. o ekoznačku „Ekologicky šetrný výrobek“, jejímž vlastníkem je Česká informační agentura životního prostředí (CENIA) a udělování řídí Agentura pro ekologicky šetrné výrobky. Prohlédnout si můžete aktuální seznam označených výrobků a služeb. Dále lze narazit na označení „Produkt ekologického zemědělství“, jež získávají zemědělci od společnosti KEZ (Kontrola ekologického zemědělství). Garantem obou těchto ekoznačení je Ministerstvo životního prostředí.

Přehrát celé video na YouTube